Nano toepassingen

Voor de sportieve liefhebber zijn er tennisballen die langer meegaan, de tennisrackets zijn sterker, golfballen die rechter vliegen, nano ski wax dat makkelijker is aan te brengen en effectiever dan voorheen, en bowlingballen die harder zijn, deze producten krassen nauwelijks want ze zijn allemaal voorzien van nanostructuurmaterialen om ze beter te laten presteren.

Over krassen gesproken, er is nano autowas die effectiever de kleine scheurtjes en krasjes opvult met een aanmerkelijk glanzender voertuig. Er zijn ook nano-producten beschikbaar om uw bril en andere optische apparaten schoner, droger, en duurzamer te houden.

In de kledingwereld hebben we broeken die water afstotend zijn, overhemd- en schoenencoating die je zomers koel en in de winter warm houdt en Nanosokken die niet "stinken" als gevolg van de behandeling met nanotech materialen. Nano-keramische coating wordt gebruikt op fotokwaliteit fotopapier om scherpere, hogere kwaliteit "zelfgemaakte" digitale foto reproducties op uw inkjetprinter produceren. Hoe zit dat met de  DVD die je gisteravond hebt gekeken? Enig idee hoe divers de functies zijn op het alomtegenwoordigde product? DVD "hobbels" om informatie op te slaan zijn 320 nanometer breed.

De elektronicawereld gebruikt al vele jaren de belangrijkste methoden die worden gedeeld door andere nanotechnologie disciplines. Bijvoorbeeld; denk aan de evolutie van de video game. Nanotechnologie geeft de mogelijkheid arcade formaat video games van weleer, zoals Pong, Frogger en Pacman te vervangen door zeer geavanceerde thuis Playstations, X-Boxen, en Game kubussen die realistische spellen zoals Madden 2005, Grand Theft Auto, en Halo 2 games.

Er is een enorme hoeveelheid andere elektronische toepassingen die ons dagelijks leven beinvloeden. Ga naar uw lokale elektronica mega-store en je zal hiervan een veelvoud zien waaronder: snellere en krachtigere computers, palm pilots (blackberry's), flash drives, digitale camera's en beeldschermen, mobiele telefoons, LCD's, LED's, MP3's, elektronische inkt displays, dunne film batterijen en flexibele elektronica om een paar te noemen. Al deze toepassingen zijn mogelijk en betaalbaar geworden door  het vermogen om effectief en efficiënt te werken op de nano-schaal.

Bron: Wikispaces
Foto van Nano
De biotech-wereld heeft vele wereldse toepassingen die momenteel in gebruik, of in ontwikkeling zijn, waardoor de kwaliteit van ons leven sterk wordt beinvloed. Bandages ingebed met zilveren nanodeeltjes versnelt de wondgenezing. En we hebben nu afgifte van geneesmiddelen via een patch. Verschillende "time release" dunne films worden nu toegepast op implantaten in het menselijk lichaam (bijvoorbeeld schroeven, gewrichten en stents) en deze films beïnvloeden de lange termijn effectiviteit van deze hulpmiddelen. Ademhalingmonitoren die gebruik maken van daarvoor ontwikkelde nanomaterialen zijn vele malen gevoeliger dan voorheen. Man-made huid is een nanostructuur netwerk en is momenteel in gebruik voor huidtransplantatie toepassingen. Enkele andere toepassingen van nanotechnologie, die op dit moment in ontwikkeling zijn in de biotech wereld, zijn; diabetes insuline biocapsules, farmaceutische producten die gebruik maken van "bucky ball" technologie om selectief drugs- en kankertherapieën te leveren met behulp van doelgerichte radioactieve biocapsules.

De wereld om ons heen is gevuld met toepassingen die nanotechnologie mogelijk maakt. Geloof het of niet? Kijk om je heen! U hoeft niet ver te zoeken. Nanotechnologie beïnvloedt de ontwikkeling van een breed scala van zeer uiteenlopende gebieden; onder deze zijn elektronica, biotechnologie en consumententoepassingen. Van tennisballen tot verband en computers, nanotechnologie heeft een aanzienlijke impact op de werkzaamheden waar we mee bezig zijn  en de producten waar we van genieten.

Welkom in de Nano-World!

Bob Ehrmann en Terry Kuzma
Pennsylvania State University